Μπορεί ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων να αυξήθηκε κατά 9,1% το πρώτο τετράμηνο του 2023, ωστόσο οι όγκοι των πωλήσεων παρέμειναν πτωτικοί καθώς οι αυξήσεις των τιμών οδηγούν τους καταναλωτές σε περικοπές.
Την εικόνα αυτή δίνουν τα στοιχεία της NielsenIQ, αποδεικνύοντας ότι η αύξηση στην αξία των πωλήσεων είναι πληθωριστική, καθώς οι πωλήσεις, σε όρους όγκου, υποχωρούν σε όλες τις κατηγορίες.
Οι πωλήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία, την κούρσα στην αύξηση της αξίας των πωλήσεων οδηγούν τα τρόφιμα και τα ποτά. Τα φρέσκα τρόφιμα παρουσιάζουν αύξηση κατά 8,9% και τα τυποποιημένα 9,3%, κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στο μέσο καλάθι του ελληνικού νοικοκυριού.
Μέσα σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, με βάση ευρήματα της NielsenIQ, οι έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 97%, έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων και προσπαθώντας να αντεπεξέλθουν σε αυτό, οι επτά στους δέκα (68%) δηλώνουν ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ο ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα στραφεί πλέον σε φθηνότερες μάρκες προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του.
Η στροφή
Η στροφή αυτή των καταναλωτών μόνο στα αναγκαία αγαθά εξαιτίας των αυξημένων τιμών γίνεται εμφανής από τα στοιχεία πωλήσεων της NielsenIQ, καθώς καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερευούσης σημασίας, όπως είναι για παράδειγμα τα στοματικά διαλύματα (-8,2%) ή τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα (-5,1%).
Την ίδια στιγμή, το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά, φτάνοντας σε σύνολο αγοράς στο ιστορικά υψηλό ποσοστό άνω του 25%, με τους καταναλωτές να δηλώνουν ότι επιλέγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όχι μόνο για τη σχετικά χαμηλή τους τιμή αλλά και γιατί είναι εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα, σε ποσοστό άνω του 75%.
Οικονομικός Ταχυδρόμος