More
    ΑρχικήΕλλάδαΨωμί, Ζυμαρικά και Κρέας: Πώς η Κρίση Διαμορφώνει τις Συνθήκες των Ελλήνων

    Ψωμί, Ζυμαρικά και Κρέας: Πώς η Κρίση Διαμορφώνει τις Συνθήκες των Ελλήνων

    Δημοσιεύθηκε:

    Όλο και περισσότερα δαπανούν για τις ίδιες ποσότητες σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου οι καταναλωτές όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ με αφορμή την ημέρα διατροφής στις 16 Οκτωβρίου.

    Συγκεκριμένα η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2023 στα 2,144 ευρώ αυξημένη κατά 3,37% σε σχέση με το 2022 κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών, και κατά 10,69% σε σχέση με το 2009 τη χρονιά πριν την έναρξη της πρώτης δημοσιονομικής κρίσης.

    Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2023 ανέρχεται σε 21,6 δισ. ευρώ (έναντι 22,1 δισ. ευρώ το 2009). Το ποσό αυτό περιλαμβάνει μόνο τη δαπάνη των Ελλήνων (π.χ. όχι τη δαπάνη μέσω Ho.Re.Ca., τουρισμού, εστίασης κλπ) και αφορά μόνο τα είδη παντοπωλείου (π.χ. δεν περιλαμβάνονται λοιπά είδη που βρίσκονται σε καταστήματα σουπερμάρκετ όπως γραφική ύλη, είδη για κατοικίδια, βρεφικό γάλα, είδη bazaar, καπνός κλπ).

    Συγκεκριμένα (σχήμα 1) η δαπάνη για τρόφιμα διαμορφώθηκε σε 1,670 ευρώ ανά έτος κατά κεφαλήν και ποσοστό 19,58% των συνολικών δαπανών, η δαπάνη για άλλα είδη παντοπωλείου σε 474 ευρώ και 5,56% και η εστίαση σε 866 ευρώ και 10,15%.

    Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, συνολικά οι βασικές δαπάνες της διατροφής, του παντοπωλείου, της εστίασης, του ηλεκτρισμού και των υγρών καυσίμων αντιπροσωπεύουν το 44,61% των συνολικών δαπανών το 2023, έναντι 37,90% το 2009.

    Όπως φαίνεται από μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση, η δαπάνη ανά κατηγορία αγαθών έχει διαφοροποιηθεί αρκετά στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων κάτι το οποίο αποδίδεται στις αλλαγές σε καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες.

    H έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει και τις αλλαγές στη χρηματική δαπάνη κατά κεφαλήν ανά κατηγορία την περίοδο 2009-2023 αλλά και τις αλλαγές στις ποσότητες που αγοράζονται και καταναλώνονται.

    Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της χρηματικής δαπάνης δείχνουν:

    • αύξηση στη δαπάνη των αγορών σε βασικές πηγές υδατανθράκων, ενδεικτικά αύξηση της δαπάνης για ψωμί κατά 10% το 2023 σε σχέση με το 2022 και κατά 23% σε σχέση με το 2009. Ανάλογη αύξηση και για τα ζυμαρικά κατά 10% και 23% αντίστοιχα.

    • Αλλαγές στην αναλογία της δαπάνης για πηγές πρωτεϊνης, ενδεικτικά το μοσχαρίσιο κρέας και το κρέας από αιγοπρόβατα αν και διαχρονικά παρουσιάζει μείωση κατά
    13% και 2% αντίστοιχα, το 2023 παρουσίασε αύξηση κατά 6% και 64%. Αντίθετα το χοιρινό και το κοτόπουλο παρουσιάζουν διαχρονικά αύξηση.

    • Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα γαλακτοκομικά, με το πλήρες γάλα να παρουσιάζει μείωση σε αντίθεση με το γάλα με χαμηλά λιπαρά, τα αυγά και τα τυροκομικά

    • Αύξηση της δαπάνης για ελαιόλαδο κατά 28% το 2023 έναντι του 2022, αλλά μόλις κατά 7% σε σχέση με το 2009.

    • Αύξηση της δαπάνης για φρούτα 14%, για λαχανικά 15% σε σχέση με το 2009, αλλά με σταθεροποίηση για τα όσπρια και τους ξηρούς καρπούς.

    • Αύξηση της δαπάνης για καφέ κατά 6% και για τα αλκοολούχα ποτά από 9% έως 21%.

    • Αύξηση της δαπάνης για τα προϊόντα μη τροφίμων, την οικιακή και προσωπική φροντίδα κατά 16%, αλλά παραμένει μειωμένη σε σχέση με το 2009.

    • Η αγορά της εστίασης παρουσιάζει αύξηση κατά σχεδόν 40% το 2023 σε σχέση με το 2022, αλλά ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση παρουσιάζει το φαγητό σε πακέτα. Η σημαντική αύξηση της δαπάνης για φαγητό εκτός σπιτιού στην Ελλάδα συνάδει με παγκόσμιες τάσεις, όπου παρατηρείται αύξηση στη ζήτηση έτοιμων γευμάτων και φαγητού σε πακέτο. Διεθνώς η τάση αυτή ενισχύθηκε από την πανδημία και τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, με τους καταναλωτές να επιλέγουν την ευκολία-άνεση και γρήγορες λύσεις για γεύματα.

    • Τέλος, όσον αφορά τις υπόλοιπες αγορές, τα ενοίκια κατέγραψαν την μεγαλύτερη αύξηση το 2023 κατά 16%, αλλά ο ηλεκτρισμός έχει την μεγαλύτερη αύξηση διαχρονικά κατά 74% σε σχέση με το 2009. Σημειώνεται όμως ότι αυτές οι αυξήσεις δεν ακολούθησαν την πορεία της κατανάλωσης και έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την αξία των αγορών αυτών.

     

    Πηγή: ΟΤ

    Τελευταία νέα

    Συνελήφθησαν για ληστείες Ρομά.. ήταν άστεγοι, με Rolex, σπίτια 400.000 ευρώ και έπαιρναν επιδόματα με το τσουβάλι

    Ρομά άστεγοι, άνεργοι σκηνίτες έκαναν χλιδάτη ζωή. Έμεναν σε σπίτια αντικειμενική αξίας μισού εκατομμυρίου,...

    Εκλογική Ανατροπή: Η Ηλεκτρονική Ψήφος και Η Κατάργηση του Β΄ Γύρου Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

    Οι προτεινόμενες αλλαγές στον Ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας αναμένεται να φέρουν σαρωτικές...

    Χαμηλοί Μισθοί στην Ελλάδα: Τρίτη από το Τέλος στην Ευρώπη

    Τεράστιο χάσμα υπάρχει μεταξύ των αποδοχών (μισθοί) των Ελλήνων εργαζομένων σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους. Αυτό...

    Δήμητρα Πισπιρίγκου: «Αηδίες» οι Φήμες για Σχέσεις με τη Μουρτζούκου

    Τη φήμη που κυκλοφόρησε πως έκανε παρέα με την Ειρήνη Μουρτζούκου, πρωταγωνίστρια της υπόθεσης των...

    Περισσότερα

    Συνελήφθησαν για ληστείες Ρομά.. ήταν άστεγοι, με Rolex, σπίτια 400.000 ευρώ και έπαιρναν επιδόματα με το τσουβάλι

    Ρομά άστεγοι, άνεργοι σκηνίτες έκαναν χλιδάτη ζωή. Έμεναν σε σπίτια αντικειμενική αξίας μισού εκατομμυρίου,...

    Εκλογική Ανατροπή: Η Ηλεκτρονική Ψήφος και Η Κατάργηση του Β΄ Γύρου Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

    Οι προτεινόμενες αλλαγές στον Ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας αναμένεται να φέρουν σαρωτικές...

    Χαμηλοί Μισθοί στην Ελλάδα: Τρίτη από το Τέλος στην Ευρώπη

    Τεράστιο χάσμα υπάρχει μεταξύ των αποδοχών (μισθοί) των Ελλήνων εργαζομένων σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους. Αυτό...
    Μετάβαση στο περιεχόμενο