Ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα και πολύπαθα έργα, που περιμένουν εδώ και πολλά χρόνια οι Ηπειρώτες, φαίνεται επιτέλους (!) πως ήρθε η ώρα να πάρει τον δρόμο της υλοποίησης. Ο λόγος για το οδικό τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, που αποτελεί επέκταση της Ιόνιας Οδού, το οποίο έχει περάσει πραγματικά από… σαράντα κύματα, έχει σκοντάψει πολλές φορές λόγω προσφυγών στην διαγωνιστική διαδικασία, ενώ προβλήματα είχαν ανακύψει και στο παρελθόν με την χάραξη, αλλά και τη χρηματοδότηση του έργου.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο ανακοινώθηκε και επίσημα η ένταξή του στο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 289.257.632,88 ευρώ, με μόνη εκκρεμότητα πλέον την υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται να κλείσει κι αυτή σε λίγες μέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός Δεκεμβρίου, προγραμματίζεται η υπογραφή της με την ανάδοχο (την ΑΒΑΞ Α.Ε.) και μάλιστα, για συμβολικούς λόγους, εντός Ηπειρωτικού εδάφους, παρουσία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη.
Μπορεί το εν λόγω έργο με τις τόσες αναβολές και καθυστερήσεις, να φαντάζει για τους Ηπειρώτες όνειρο απραγματοποίητο, ωστόσο μόλις πέσουν οι υπογραφές το επόμενο διάστημα, ο χρόνος θα αρχίσει να μετρά αντίστροφα για την υλοποίησή του.
Η ολοκλήρωση και παράδοση του έργου υπολογίζεται σε 54 μήνες (4,5 χρόνια) από την υπογραφή της σύμβασης.
Εμβληματικό έργο!
Εξάλλου, πρόκειται για ένα από τα πλέον εμβληματικά εθνικά οδικά έργα, που με την ολοκλήρωσή του θα συμβάλλει σημαντικά και στην… οδική αναβάθμιση της Ηπείρου!
Υπενθυμίζεται ότι το έργο εντάχθηκε στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Μεταφορές 2021-2027», με δικαιούχο την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών και προϋπολογισμό 289.257.632,88 ευρώ.
Αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά από την συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα και περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
- Ιωάννινα – Καλπάκι: Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι και
- Καλπάκι – Κακαβιά: Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Στην πράξη επίσης περιλαμβάνονται και όλες οι απαιτούμενες υποστηρικτικές δράσεις: απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις – αποκαταστάσεις δικτύων και συνδέσεις με αυτά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.
Με πολλαπλά οφέλη!
Με την ολοκλήρωση του έργου θα αντιμετωπιστούν προβλήματα προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Π.Ε. Ιωαννίνων, όπως:
– Η επιβάρυνση της πόλης των Ιωαννίνων με κυκλοφορία βαρέων οχημάτων καθώς και από τη διερχόμενη κυκλοφορία που εισέρχεται στον ευρύτερο αστικό ιστό της πόλης.
– Ο αυξημένος κίνδυνος οδικής ασφάλειας λόγω της μετάπτωσης από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλής ταχύτητας και μεγάλου μήκους, όπως είναι η Ιόνια Οδός, σε ένα ημιαστικό οδικό δίκτυο με ισόπεδους κόμβους.
– Η δυσκολία της προσβασιμότητας της ευρύτερης περιοχής της Π.Ε. Ιωαννίνων σε σημαντικούς πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, εκπαίδευσης, όπως το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και εργασίας, όπως η Βιομηχανική Περιοχή.
Επίσης στα αναμενόμενα οφέλη από την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνονται:
-Η αύξηση της προσβασιμότητας της Π.Ε. Ιωαννίνων στην υπόλοιπη χώρα και στους κεντρικούς κόμβους μετακίνησης -π.χ. Λιμένας Ηγουμενίτσας- σε συνδυασμό με τους αυτοκινητοδρόμους της Ολυμπίας Οδού, της Εγνατίας Οδού, τον ΠΑΘΕ και τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65.
– Η συγκράτηση της πτώσης του πληθυσμού, μέσω της αναξιοποίητης μέχρι σήμερα δυναμικής της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης.
– Η ενίσχυση του ιστορικού, πολιτισμικού και θρησκευτικού κεφαλαίου της Π.Ε. Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα την αύξηση του εγχώριου και διεθνούς τουρισμού.
– Η τόνωση της εμπορικής και εξαγωγικής δραστηριότητας, μέσω της βελτίωσης της σύνδεσης με τα Δυτικά Βαλκάνια στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς.
-Η ενίσχυση της προσβασιμότητας των αγαθών και ιδιαίτερα της ΒΙ.ΠΕ. Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου μεταφοράς των αγαθών και τη διευκόλυνση της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
– Η αύξηση του περιφερειακού ΑΕΠ και της απασχόλησης στην Π.Ε. Ιωαννίνων τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής, όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ