Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει προβεί σε εκτεταμένη χρήση του άρθρου 32 παρ. 2γ του Ν. 4412/2016, που επιτρέπει την ανάθεση έργων λόγω κατεπείγουσας ανάγκης, συχνά σε βάρος των ανοιχτών διαγωνιστικών διαδικασιών. Η πρακτική αυτή έχει εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη διαφάνεια και τη διαχείριση των δημοσίων έργων, καθώς πολλά από τα έργα που ανατίθενται χαρακτηρίζονται ως «κατεπείγοντα», ενώ θα μπορούσαν να ενταχθούν σε τακτικό προγραμματισμό.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η αποκατάσταση του γεφυριού Κλειδωνιάς και η σύνδεση του Κάτω Νεοχωρόπουλου με την οδό Νιάρχου. Αυτά τα έργα, αν και γνωστά εδώ και χρόνια, προωθήθηκαν ως κατεπείγοντα, γεγονός που επέτρεψε την παράκαμψη των ανοιχτών διαγωνισμών και την απευθείας ανάθεση. Η χρήση αυτής της διάταξης, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, θέτει υπό αμφισβήτηση τη χρηστή διαχείριση των δημόσιων πόρων και τον υγιή ανταγωνισμό στην ανάθεση έργων.
Η τάση αυτή επιδεινώνεται από τα χαμηλά ποσοστά εκπτώσεων που παρατηρούνται στις απευθείας αναθέσεις, συγκριτικά με τις εκπτώσεις που επιτυγχάνονται σε ανοιχτούς διαγωνισμούς. Η περιφερειακή αρχή, επιλέγοντας συστηματικά τη διαδικασία του κατεπείγοντος, αποδυναμώνει τον ανταγωνισμό και μειώνει τη διαφάνεια στη διαχείριση των έργων.
Σύμφωνα με το epirusbomb.gr το κλίμα είναι ιδιαίτερα βαρύ, ακόμα και εντός της παράταξης του περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη. Περιφερειακοί σύμβουλοι και αντιπεριφερειάρχες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τον τρόπο που διοικείται η Περιφέρεια. Οι φωνές αμφισβήτησης αυξάνονται, καθώς η διοίκηση φαίνεται να πορεύεται χωρίς ξεκάθαρο σχέδιο και στόχους, εντείνοντας την εσωτερική ένταση και την πολιτική αναστάτωση.
Το 2024, η Περιφέρεια Ηπείρου προχώρησε σε 26 ανοιχτούς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς συνολικού προϋπολογισμού 22,7 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 17 εκατ. ευρώ αφορούσαν έργα που χρηματοδοτήθηκαν κυρίως από το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης. Αυτά τα έργα περιλάμβαναν και άλλες χρηματοδοτήσεις, όπως από τον Δήμο Κόνιτσας και το υπουργείο Ναυτιλίας.
Παράλληλα, η Περιφέρεια αποφάσισε να διαθέσει 5,7 εκατ. ευρώ από τα δικά της ταμεία για 14 έργα, με το μεγαλύτερο να αφορά την κατασκευή διοικητηρίου στην Πρέβεζα, προϋπολογισμού περίπου 2,4 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, το ποσό που διατέθηκε για κατεπείγοντα έργα είναι εντυπωσιακό: περίπου 8,7 εκατ. ευρώ κατανεμήθηκαν σε 62 έργα και υπηρεσίες. Από αυτά, τα 800.000 ευρώ αφορούν τεχνικούς συμβούλους ή μελέτες, ενώ δεν περιλαμβάνονται σημαντικά έργα όπως η αντικατάσταση των πάνελ οροφής στο κολυμβητήριο της Λιμνοπούλας, που χρηματοδοτείται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
Σε πολλές περιπτώσεις, η αιτιολόγηση της κατεπείγουσας φύσης των έργων είναι είτε ελλιπής είτε ανύπαρκτη. Αυτή η έλλειψη διαφάνειας δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα και την ορθότητα των αποφάσεων που λαμβάνονται. Η συχνή εφαρμογή του άρθρου 32 παρ. 2γ, χωρίς σαφείς αιτίες, πλήττει τη δημόσια εμπιστοσύνη και φανερώνει την αδυναμία της περιφερειακής αρχής να διαχειριστεί με υπευθυνότητα και σχεδιασμό τα δημόσια έργα.
Η περιφερειακή αρχή της Ηπείρου, με τη συχνή χρήση του άρθρου για κατεπείγουσες ανάγκες, έχει δημιουργήσει ένα σύστημα που αμφισβητείται έντονα για την έλλειψη διαφάνειας και τον περιορισμένο ανταγωνισμό. Χωρίς σαφές σχέδιο και με την έλλειψη αλλαγής στη λήψη αποφάσεων, το μέλλον της διοίκησης και της διαχείρισης των έργων παραμένει αβέβαιο, ενώ οι ενδείξεις αποδιοργάνωσης εντός της παράταξης Καχριμάνη μεγαλώνουν.