Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε να διαθέσει 269 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά». Σύμφωνα με πληροφορίες, η τελετή υπογραφής της σύμβασης αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 16 Δεκεμβρίου 2024.
Η προσυμβατική περίοδος του διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί, όπως και ο προ-συμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ έχει ενημερωθεί και η Βουλή των Ελλήνων. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Η εταιρεία AVAX, ανάδοχος του έργου, προσθέτει αυτό το μεγάλο έργο στο ενεργητικό της μετά την επιτυχία του έργου Μπράλος-Άμφισσα.
Το έργο, συνολικού μήκους 69,5 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά από τη συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Περιλαμβάνει επίσης όλες τις απαραίτητες υποστηρικτικές δράσεις, όπως απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις και αποκαταστάσεις δικτύων ΟΚΩ, συνδέσεις με αυτά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες. Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
- Τμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι: Ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και καταλήγει στο τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου, με συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Περιλαμβάνει έξι ανισόπεδους κόμβους.
- Τμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά: Ξεκινά από το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και καταλήγει στον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς, με συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού.
Το έργο αυτό είναι εθνικής σημασίας και αποτελεί ένα από τα εμβληματικά έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η κατασκευή του είναι ζωτικής σημασίας για την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και την ευρύτερη περιοχή, καθώς αναμένεται να μειώσει τον χρόνο μετακίνησης των οχημάτων και να μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων.
Επιπλέον, θα βελτιώσει την προσβασιμότητα και τη συνδεσιμότητα των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, που είναι σημαντικές για την περιφερειακή οικονομία, καθώς και σε σημαντικούς πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, εκπαίδευσης, όπως το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και εργασίας, όπως η Βιομηχανική Περιοχή.
Επιπλέον, το έργο αποτελεί σύνδεσμο με την Αλβανία και τις άλλες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία και Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο δραστηριοποίησης των ελληνικών εταιριών. Εξυπηρετεί επίσης το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και τον κύριο όγκο της κυκλοφορίας προς τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα.
Τέλος, δεδομένου ότι το έργο αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), συνδέοντας τη Δυτική Ελλάδα με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας (κόμβοι του ΔΕΔ-Μ), η ένωση του με την Ιόνια και την Εγνατία Οδό θα προσφέρει μέγιστες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών τόσο στην Ήπειρο όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ενισχύοντας την τοπική κοινωνία και αναδεικνύοντας την Ήπειρο ως σημαντικό κόμβο στη Δυτική Ελλάδα.