Εγνατία Οδός: Αυξήσεις στα διόδια και νέοι σταθμοί – Χρεώσεις για ΙΧ, δίκυκλα, λεωφορεία και φορτηγά
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού φέρνει σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία των διοδίων, με αυξήσεις στις χρεώσεις, νέους σταθμούς και διαφοροποίηση των τιμών βάσει ρύπων. Το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε ισχύ πριν από το τέλος του έτους, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη διαχείριση του μεγάλου οδικού άξονα.
Σύμφωνα με το σχέδιο, πέντε τμήματα της Εγνατίας θα λειτουργούν με υβριδικό σύστημα διοδίων, όπου η χρέωση θα γίνεται αναλογικά με τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε όχημα. Στα υπόλοιπα τμήματα θα παραμείνουν οι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί. Παράλληλα, το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα free flow θα συνυπάρχει με λωρίδες χειροκίνητης διέλευσης για όσους δεν διαθέτουν πομποδέκτη.
Η αρχική τιμή για τα ΙΧ αυξάνεται από 0,03€/χλμ σε 0,04€/χλμ συν ΦΠΑ, δηλαδή περίπου 0,05€ τελική χρέωση. Μετά τη διετία, προβλέπεται σταδιακή αύξηση έως 27,5%, με ανώτατο όριο τα 0,051€/χλμ χωρίς ΦΠΑ, προσαρμοζόμενη ετησίως στον πληθωρισμό. Οι αυξήσεις θα ισχύσουν και στους κάθετους άξονες.
Για τα υπόλοιπα οχήματα οι χρεώσεις θα υπολογίζονται με συντελεστές επί της τιμής των ΙΧ:
- Δίκυκλα: 70% της τιμής
- Λεωφορεία: 2,5 φορές την τιμή
- Φορτηγά: 2,5 έως 3,5 φορές, ανάλογα με τον άξονα
Από το τρίτο έτος και μετά, οι βαριές κατηγορίες οχημάτων θα επιβαρύνονται επιπλέον βάσει παλαιότητας και εκπομπών ρύπων, με το κόστος να φτάνει έως και τετραπλάσιο σε σχέση με τα ΙΧ. Η πολιτική αυτή ενσωματώνει περιβαλλοντικά κριτήρια, ενθαρρύνοντας τη χρήση πιο καθαρών και σύγχρονων οχημάτων.
Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο της είσπραξης των διοδίων, με υποχρέωση να αποφεύγονται ουρές άνω των 25 οχημάτων. Παράλληλα, διατηρείται η δυνατότητα δημιουργίας νέων σταθμών, υπό την προϋπόθεση ότι η χρέωση θα παραμένει αναλογική.
Η σύμβαση που έχει κατατεθεί στη Βουλή προβλέπει ότι σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος μπορεί να προτείνει νέες θέσεις διοδίων με σχετική μελέτη, ώστε να βελτιστοποιείται η αρχή της αναλογικής χρέωσης.