Ιωάννινα – Κακαβιά: Σε πλήρη εξέλιξη το έργο-ορόσημο για τη Δυτική Ελλάδα και τα Βαλκάνια
Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων προεργασιών, οι εργασίες για τον νέο οδικό άξονα «Ιωάννινα – Κακαβιά» βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Πρόκειται για ένα έργο υψηλής σημασίας, τόσο για την τοπική ανάπτυξη όσο και για τη διεθνή διασύνδεση της χώρας, καθώς θα συνδέει την Ιόνια Οδό με την Εγνατία και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά και τμηματική διάρθρωση Ο άξονας έχει συνολικό μήκος 70 χλμ. και χωρίζεται σε δύο βασικά τμήματα:
Ιωάννινα – Καλπάκι: 46,4 χλμ. νέας χάραξης με έξι ανισόπεδους κόμβους (Κοσμηράς, Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασαένα, Ζίτσα, Καρυές)
Καλπάκι – Κακαβιά: 23,1 χλμ. με αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού έως τον μεθοριακό σταθμό
Οφέλη για την Ήπειρο και τη διασυνοριακή κινητικότητα Το έργο αναμένεται να αποσυμφορήσει την κυκλοφορία στην πόλη των Ιωαννίνων, να ενισχύσει τη σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή και να διευκολύνει τη μετακίνηση προς την Κόνιτσα, τη Φλώρινα και την Καστοριά. Παράλληλα, θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και τη διασυνοριακή ροή μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, με σύνδεση προς Τίρανα και τις παραλιακές περιοχές.
Προϋπολογισμός και χρονοδιάγραμμα Το έργο έχει προϋπολογισμό 380 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 4,5 χρόνια. Η μελέτη προβλέπει ταχύτητα 100 χλμ./ώρα και διατομή με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση.
Στρατηγική σημασία και ευρωπαϊκή ένταξη Ο οδικός άξονας εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), λειτουργώντας ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού. Η κατασκευή του από τον Όμιλο ΑΒΑΞ αποτελεί τεχνική πρόκληση λόγω του ορεινού ανάγλυφου της περιοχής.