Ξεκινά η διαδικασία για τον Προσωπικό Αριθμό – Από την Τρίτη η δυνατότητα έκδοσης για όλους


Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης. Για κάθε πολίτη, σχεδιασμένος να αντικαταστήσει τους πολλαπλούς που χρησιμοποιούνται ως σήμερα. Στην εποχή του Προσωπικού Αριθμού μπαίνει από την προσεχή Τρίτη (03.06.2025) η χώρα σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οι πολίτες αλληλοεπιδρούν με το κράτος.
Ο Προσωπικός Αριθμός θα είναι ένας ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης που φιλοδοξεί να απλοποιήσει τις συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο τομέα και, σταδιακά, με τον ιδιωτικό. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ανακοίνωσε ότι η πλατφόρμα MyInfo για τη δήλωση του Π.Α. θα είναι διαθέσιμη από την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025.
Η μορφή του Προσωπικού Αριθμού θα είναι 12 ψηφία, με τη δομή να αποτελείται από:
– 3 αλφαριθμητικά στοιχεία (τα 2 εκ των οποίων τα επιλέγει ο πολίτης)
– Τον ΑΦΜ του πολίτη
– Το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο που προκύπτει αυτόματα (ως check digit)
Η διαδικασία έκδοσης περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
– Είσοδος στο myInfo: Οι πολίτες θα συνδέονται στην εφαρμογή myInfo μέσω των κωδικών Taxisnet.
– Ασφαλής πρόσβαση με διπλή ταυτοποίηση: Θα χρησιμοποιείται διπλή ταυτοποίηση (OTP) για την ασφαλή πρόσβαση στα δεδομένα.
– Επισκόπηση των στοιχείων στα κρατικά μητρώα: Οι πολίτες θα μπορούν να δουν τα στοιχεία τους όπως αυτά εμφανίζονται στα κρατικά μητρώα.
– Επιβεβαίωση / διόρθωση στοιχείων: Θα έχουν τη δυνατότητα να επιβεβαιώσουν την ορθότητα των στοιχείων τους ή να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης σε περίπτωση ανακριβειών.
– Αυτόματος συγχρονισμός μητρώων και έκδοση Π.Α.:
Μετά την επιβεβαίωση ή τη διόρθωση των στοιχείων, θα γίνεται αυτόματος συγχρονισμός των μητρώων και θα εκδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός.
Ωστόσο, από τη στιγμή που ο πολίτης, ο οποίος κατέχει ήδη νέα ταυτότητα, επιθυμεί να εφοδιαστεί με την ολοκληρωμένη έκδοσή της (με ενσωματωμένο τον Προσωπικό Αριθμό).
Μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κλπ.).
Θυμίζουμε ότι η έκδοση νέου τύπου αστυνομική ταυτότητα απαιτεί επίσκεψη σε αστυνομικό τμήμα, αφού πρώτα προγραμματιστεί ραντεβού μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr.
Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια νέες ταυτότητες.
Οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν νέα ταυτότητα σε οποιαδήποτε από τις 371 Υπηρεσίες Έκδοσης που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, εξετάζεται η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών, ακόμη και τις Κυριακές.
Από την ημερομηνία έκδοσης της ΚΥΑ και για χρονικό διάστημα 30 ημερών από αυτή, εάν ο αιτών διαθέτει Π.Α., αυτός θα ενσωματώνεται στο δελτίο του, ενώ εάν δεν διαθέτει Π.Α., το δελτίο ταυτότητας θα εκδίδεται χωρίς αυτόν και θα ισχύει κανονικά.
Μετά το πέρας της περιόδου αυτής, οι διατάξεις του νόμου ορίζουν ρητά τον Π.Α. ως απαιτούμενο στοιχείο για την έκδοση δελτίου ταυτότητας, ανεξαρτήτως της βούλησης του ενδιαφερομένου.
Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις «μη επιτυχούς ολοκλήρωσης της διαδικασίας έκδοσης Π.Α».
Μέσω της εφαρμογής myInfo, οι πολίτες θα μπορούν να επιβεβαιώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία και να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης σε όποιο μητρώο έχει ανακρίβεια (όνομα, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, ΑΔΤ κ.λπ.).
Ανήλικα τέκνα: Η έκδοση γίνεται μέσω του γονέα/κηδεμόνα (myInfo ή ΚΕΠ). Πολίτες χωρίς Taxisnet ή κινητό: Η έκδοση γίνεται με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ (για εσωτερικό) ή Προξενική Αρχή (για εξωτερικό). Δικαστικοί συμπαραστάτες: Απαιτείται η παρουσία και η ταυτοποίηση με δικαστική πράξη.