Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ Δ. ΚΑΛΤΣΗΣ
Συνεδρίασε την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου το Πειθαρχικό Συμβούλιο για να αποφασίσει αν τιμωρήσει ή όχι τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλ. Καχριμάνη και τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, για τις με παράνομο τρόπο αναθέσεις στη δικηγόρο κ. Γεωργία Τατάγια και θα συνεχιστεί διαδικασία στις 6 Δεκεμβρίου για να προσκομίσει η κ. Τατάγια επιπρόσθετα στοιχεία! Ο κ. Καχριμάνης εμφανίστηκε για λίγο και είπε πως τα έκανε όλα σωστά και έφυγε, επικαλούμένος και το συνέδριο της Ένωσης Περιφερειών), αλλά αντ αυτού ήταν εκεί τρεις δικηγόροι, με το Συμβούλιο να δίνει σχεδόν δεκαπενθήμερη προθεσμία να καταθέσει υπόμνημα (πέραν των …δέκα φακέλων που προσκόμισε) η κ. Τατάγια, που συμπεριφέρονταν ως να τον εκπροσωπούσε!
Η μεν κ. Τατάγια καλά έκανε, τρόπος του λέγειν, αλλά το κακό είναι ότι δεν παρέχονταν τέτοια δυνατότητα και στην καταγγέλλουσα κ.Καραπάνου- Λίγκα. Διότι στα δυό χρόνια που μεσολάβησαν συνέβησαν πολλά και θα μπορούσε να προσκομίσει στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, όχι δέκα αλλά εκατό φακέλους με θέματα που αφορούν τον Περιφερειάρχη και την κ. Τατάγια. Φυσικά και δεν χρειάζονταν τόσο μεγάλη προθεσμία, παρά μόνο δυο-τρεις ημέρες και τότε τα μέλη του Πειθαρχικού ίσως θα σχημάτιζαν πληρέστερη γνώμη για το σκάνδαλο. Βλέπετε όμως ότι ισχύει η «λογική» του συμπαθέν στα του καραγκιόζη στα δικά μου δικά μου και τα δικά σου δικά μου». Έτσι για να καταλαβαίνουνε πως αποδίδεται το Δίκαιο όταν η υπόθεση αφορά το «Σουλτανάτο της Ηπείρου»,
Παρών (αν και …αμίλητος) στη συνεδρίαση και ο νομικός σύμβουλος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, για να καταστήσει σαφές ότι η Ένωση στηρίζει τον κ. Καχριμάνη! Έτσι όμως δημιουργείται η αίσθηση , ότι το συνέδριό της έγινε στα Γιάννινα τη συγκεκριμένη ημερομηνία και με την παρουσία της υπουργού Εσωτερικών κ. Κεραμέως και άλλων κυβερνητ κών στελεχών, μόνο και μόνο για στήριξη στο Περιφερειάρχη! Όλα αυτά βέβαια περισσότερο με φαρσοκωμωδία μοιάζουν παρά με συνεδρίαση Πειθαρχικοί Συμβουλίου, που αναμένονταν δυό χρόνια.
Διότι Πειθαρχικό σε …δόσεις δεν ξανάγινε, ουδε να επιτρέπεται να δίνει … «ρεσιτάλ», ως εκπρόσωπος του εγκαλουμένου Περιφερειάρχη, η δικηγόρος η οποία εμπλέκεται στην υπόθεση και στάθηκε αιτία να παραπεμφθεί στο Συμβούλιο, εξ αιτίας των προς αυτή παρανόμων αναθέσεων λόγω των αμοιβών, της ύπαρξης δικηγόρου στην Περιφέρεια και των παρανόμων διαδικασιὡν ανάθεσης! Στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, εκτός από τον Πρόεδρο Εφετών κ.Αλέξ. Παλούκη, συμμετείχαν δυό ακόμη δικαστές- Εφέτες (οι κυρίες Φωτεινή Λιάρα και Αικατερίνη Αναστασιάδου), εκπρόσωπος- εισηγητής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης (η κυρία Ευγενία Καλλιανέζου), ο αναπλητωτής του Αντιπεριφερειάρχη κ. Βασιλείου Γοργόλη (Αντιπεριφερειάρχης Δυτ. Μακεδονίας) και η γραμματέας για την τήρηση των πρακτικών.
Ο Περιφερειάρχης παρέστη για λίγο, όπως προαναφέραμε, αλλά επίσης ήταν εκεί τρεις δικηγόροι για να τον υπερασπιστούν (Τατάγια, Στάθης, Σιώλος), εκεί και δικηγόρος της Ένωσης Περιφερειών παρότι δεν έκανε καμία παρέμβαση, ενώ δεν επετράπη το ίδιο στην καταγγέλλουσα κ. Καραπάνου-Λίγκα. Η αναφορά της κ. Ελένης Καραπάνου- Λίγκα έγινε τον Νοέμβριο του 2021, ύστερα και από ρεπορτάζ στον «Τύπο Ηπείρου», η παραπομπή τον Μάιο του 2022, με το Πειθαρχικό Συμβούλιο μετά από δύο χρόνια και αφού πέρασαν οι εκλογές μην τυχόν και συμβεί κάποιο απρόοπτο και τιμωρηθεί ο Περιφερειάρχης! Εν πάση περιπτώσει, ο εκ των παραπεφθέντων κ. Γιώργος Ζάψας ακολούθησε, ως παραπλανηθείς όπως δήλωσε, τη δική του του υπερασπιστική γραμμή (και χωρίς δικηγόρο), μεταθέτοντας κα την ευθύνη στον Περιφερειάρχη και τη νομική να υπηρεσία της Περιφέρειας.
Τα άλλα μέλη συντάχτηκαν με την τακτική του Περιφερειάρχη, του οποίου το βασικό επιχείρημα (διά της κ. Τατάγια) ήταν πως η παραπομπή έγινε υπό την … πίεση δημοσιευμάτων (!), αυτά συμβαίνουν σε όλη την Ελλάδα. Όλα, ειπώθηκε, έγιναν νομίμως και πως γίνονταν στην κ. Τατάγια αναθέσεις νομικών υπηρεσιών λόγω των εξειδικευμένων γνώσεων και εμπειριών που απαιτούσαν διάφορες υποθέσεις, με την προβλεπόμενη πάντοτε αμοιβή, επικαλούμενος και μιά τραγελαφική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου το 2018. Ασφαλώς και επικαλέστηκε και τα … «συμφέροντα» που επιτίθενται στον Περιφερειάρχη που μοχθεί για την Ήπειρο!
Με αυτή την απόφαση όμως του Περιφερειακού» Συμβουλίου, πραξικοπηματικά «νομιμοποιήθηκαν» όλες οι αναθέσεις νομικών υπηρεσιών στην κ.Τατάγια και οι αμοιβές της, παρ ότι κανένας νόμος δεν προβλέπει την αναδρομική ισχύ και την «εκ των υστέρων θεραπεία» όσων παρανομιών διαπράχτηκαν. Μάλλον για αυτό, σε μιά «κρίση συνείδησης», ο δικηγόρος κ.Δημ.Σιώλος είπε μεταξύ άλλων στο Πειθαρχικό εν ολίγοις, … «εγώ φταίω…», επειδή είχε …παραπέσει η διάταξη που όριζε πως αρμόδιο είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο για τις αναθέσεις νομικών υπηρεσιών. Ήταν όμως εκείνος που εισηγήθηκε τη λήψη της προαναφερθείσης απόφασης να επιλαμβάνεται η Οικονομική Επιτροπή, με την επισήμανση ότι δεν είναι σύννομη!
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο κ. Καχριμάνης όσο και κ. Τατάγια, πριν από λίγες ημέρες επέμεναν ότι «… πέρασε πολύς καιρός από την παραπομπή και δεν έχει νόημα η συνεδρίαση του Πειθαρχικού Συμβουλίου…», μόνο και μόνο για να παραπλανήσουν και να δημιουργήσουν εντυπώσεις! Σε καμία περίπτωση δεν θα θέλαμε να πιστέψουμε πως η νομικός που χειρίζεται βαρυσήμαντες για τον τόπο υποθέσεις, έχει τέτοια τεράστια κενά στις γνώσεις της και μάλιστα σε απλούστατα θέματα. Όπως το ότι διακήρυτταν πως «η απόφαση παραπομπής υποκινήθηκε από δημοσιεύματα» (!), ότι άλλαξε ο νόμος 3852/2010 και ο Συντονιστής έπρεπε με την παραπομπή να προτείνει και την ποινή!
Πράγματι ο νόμος τροποποιήθηκε το 2018, σχετικώς με την εποπτεία των Ο.Τ.Α και τι προβλέπεται σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα συσταθεί αρμόδιο όργανο. Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ, οπότε ισχύουν τα άρθρα 233 και 234 του νόμου 3852/2010, όπως πριν! Δηλαδή ο Συντονιστής παραπέμπει, το Πειθαρχικό Συμβούλιο αποφασίζει για την αθωότητα ή την ενοχή και μετά ο Συντονιστής προτείνει- αποφασίζει για την ποινή.
Έχει όμως σημασία να σημειωθεί και τούτο: Ο δικηγόρος της Περιφέρειας κ. Στάθης, είπε πως η ανάθεση στην κ. Τατάγια υποθέσεων Ειρηνοδικείων, Πταισματοδικείων, Πλημμελειοδικείων, γίνονταν γιατί αφορούσαν προσφυγές υπαλλήλων της Περιφέρειας, μεταξύ των οποί- ων ήταν κι αυτός, οπότε δεν ήταν δυνατόν να παρασταθεί!
Να υπενθυμίσουμε ότι ο συγκεκριμένος βεβαίωνε- υπέγραφε, δήθεν αδυνατούσε να εκπροιωπήσει την Περιφέρεια στα περισσότερα δικαστήρια, λόγω φόρτου εργασίας και δεν μπορούσε να πάει πχ στην Αθήνα και ακόμη ότι η τάδε υπόθεση απαιτούσε εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία που εκείνος δήθεν δεν είχε!!!
Φυσικά (!) δεν τον ρώτησε κανένα μέλος του Πειθαρχικού Συμβουλίου « …και τότε τι κάθεσαι ακόμη στη νομική υπηρεσία της Περιφέρειας αν δεν έχεις τις γνώσεις που πρέπει ;
Εξ άλλου την ίδια τακτική της … «διερεύνησης» επί διετία, για άλλες παρανομίες του Περιφερειάρχη, ακολουθεί και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου- Δυτικής Μακεδονίας, η οποία αρνείται και να παράσχει πληροφορίες για το τι γίνεται με τις · καταγγελίες, που συνοδεύονται με αδιάσειστα στοιχεία! Κι εκείνη θα τον απαλλάξει για να πανηγυρίζει δικαίως ο μονίμως παρανομών Περιφερειάρχης, με τον οποίο χαριεντίζεται χοντροκομμένα και ανούσια μέχρι και ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης!
Ποιός λοιπόν θα τολμήσει να βάλει το νυστέρι στην κακοφορμίζουσα πληγή; Ποιός θα …κα- θαρίσει τους «Στάβλους του Αυγεία», ως άλλος Ηρακλής; Κανένας! Για αυτό και κυριολεκτικά κάνει ό,τι θέλει, χωρίς να δίνει λογαριασμό! Για να κλείνουμε το ρεπορτάζ και με τα δεδομένα που περιγράψαμε, λέμε πως κακώς έπραξε το Συμβούλιο! Έπρεπε να απαλλάξει με συνοπτικές διαδικασίες τον Περιφερειάρχη και τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, να μην ταλαιπωρεί τους ανθρώπους, πολύ δε περισσότερο την κ. Τατάγια να ετοιμάζει νέους φακέλους και υπομνήματα…
ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗΣ
Η απόφαση παραπομπής όμως δεν αφήνει και νένα περιθώριο παρερμηνείας και ας λένε ό,τι θέλουν οι Καχριμάνης- Τατάγια. Όπως τονίζεται μεταξύ άλλων “…η διάταξη του άρθρου 176 ν.3852/2010 επιτρέπει την πρόσληψη πληρεξούσιου δικηγόρου με απόφαση της Οι κονομικής Επιτροπής, σε όσες περιφέρειες, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια.
Μπορεί επίσης, να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι με μηνιαία αντιμισθία. Εάν οι Περιφέρειες διαθέτουν έμμισθο δικηγό- ρο, όλως εξαιρετικώς, επιτρέπεται η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα της περιφέρειας και απαιτούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία… η απόφαση αυτή απαιτείται να διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με την οποία να καταδεικνύεται τόσο η αδυναμία του δικηγόρου με έμμισθη εντολή να χειρισθεί την ανατιθεμένη υπόθεση, όσο και η ιδιαίτερη σοβαρότητα και δυσκολία της, το είδος των ειδικών γνώσεων που απαιτεί…”.
Εν προκειμένω, το πλήθος των αποφάσεων ορισμού δικηγόρου για το χειρισμό αποφάσεων της Περιφέρειας Ηπείρου (μας προσκομίσθηκαν 72 αποφάσεις Οικονομικής Επιτροπής που λήφθηκαν τα έτη 2017-2021) δεν υποδηλώνουν εξαιρετική διαδικασία. Ομοίως, με το αριθμ. 54043/491/8-4-2022 έγγραφο της νομικής υπηρεσίας της Περιφέρειας που προσκομίζεται και βεβαιώνει ότι για το χρονικό διάστημα από 3-10-2019 έως 30-7-2021, ο έμμισθος δικηγόρος εκπροσώπησε την Περιφέρεια σε 208 δίκες, όταν για το ίδιο χρονικό διάστημα, οι αποφάσεις Οικονομικής Επιτροπής για ορισμό δικηγόρου, έφτασαν να είναι 27, δύσκολα στοιχειοθετείται το “εξαιρετικό” των περιστάσεων, καθώς επιπλέον, οι αποφάσεις αυτές διαθέτουν πανομοιότυπη κι επαναλαμβανόμενη αιτιολογία, αναφορικά με το φόρτο εργασίας του νομικού συμβούλου, χωρίς την επίκληση επιπλέον στοιχείων που να το εξειδικεύουν και την αδυναμία μετακίνησής του εκτός Ιωαννίνων.
Επίσης η εκπροσώπηση της Περιφέρειας στις εν λόγω δίκες αφορά ένα ευρύ φάσμα αντικειμένου και στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν εξειδικεύεται η ιδιαίτερη σοβαρότητα και δυσκολία τους ή οι εξειδικευμένες γνώσεις που απαιτούνται”.
«Αναφορικά με την κατά παρέκκλιση διαδικασία ορισμού των αμοιβών των δικηγόρων και το ύψος των αμοιβών ως προς το αποφασίζον όργανο (το περιφερειακό συμβούλιο κατά το νόμο), δεν δικαιολογεί ούτε σύγχυση, ούτε συγγνωστή πλάνη, λέει η απόφαση. Απεναντίας, συνεχίζει, “η προσπάθεια ερμηνείας της διάταξης με σκοπό να καταδειχθεί η διάσταση μεταξύ της αιτιολογίας της τροποποίησής της και του λεκτικού της και η παραδοχή ότι οι Περιφέρειες δεν την εφαρμόζουν και ακολουθούν την προγενέστερρη διαδικασία, υποδηλώνουν ότι η Οικονομική Επιτροπή εσκεμμένως αποφάσιζε για την αμοιβή δικηγόρου, παρά τη ρητή διάταξη νόμου, τουλάχιστον χάριν ευκολίας. Το γεγονός δε ότι με την αριθμ. 10/26/28-07-2021, απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου, με την οποία μεταβιβάστηκε η εν λόγω αρμοδιότητα στην Οικονομική Επιτροπή, εγκρίθηκαν εκ των υστέρων όλες οι προη- γούμενες αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής, ορισμού αμοιβής δικηγόρου, δεν επιφέρει καμία έννομη συνέπεια και δεν νομιμοποιείται η διαδικασία, καθώς από το νόμο δεν προβλέπεται η δυνατότητα εκ των υστέρων νομιμοποίησης πρότερων αποφάσεων”.
Εφημερίδα “ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ”